05 oktober, 2009

FXT Rookie 09 CPH
- så var det.

Helgen avlöpte i Köpenhamn. FXT Rookie på agendan. Kom över sent på fredagkvällen för jag försökte i timtal få ut min väska från ombudet. Vid kvart i sju fick jag ut den och sen raskt över till Köpenhamn.

Fredag
Mötte upp med Joakim och Philip och vi teamade ihop oss för King of the Hill. Så många varv som möjligt runt Valby Bakke (Carlsberg, Zoo typ). Vi körde två varv och tog sen ölpaus i 20 minuter och sen körde vi två varv till och tog sedan ölpaus tills tiden var ute. Kom in på plats 23 av 29.
Vid 22.30-tiden var tiden ute och alla rullade mot Rådhuspladsen och stället för efterfesten. Efter prisceremonier och lite mer öl åkte vi vidare upp på Nørrebro och ett ställe som hette Fungus eller något sånt. Mycket folk och flera envisades med följande frågor "Är du cykelbud?" "Nä." svarade jag. "Är du svensk?" fortsatte det. "Ja" svarade jag och fortsatte "vill du testa min cykelhjälm?"
Philip - tack för gästfriheten - och jag drog oss hemåt vid halvfyra-hugget och jag somnade på studs i soffan.

Lördag
Vaknar till hällregn och lätt huvudvärk. Men kaffe och fil med müsli hjälpte lite grann. Efter ett tag lyckades vi ta oss ut och körde till samlingsplatsen på Islands Brygge där dagens första evenemang var Limbo (på cykel såklart). Fjantigt tänkte jag och sen for tävlingsdjävulen i mig. När vi var tre kvar rykte jag sadel och sadelstolpe och flippade styret. Tyvärr till ingen nytta.
Sen var det dags för trackstand och jag försökte hålla mig i bakgrunden för att komma vidare från min grupp. Åkte ut rätt fort.
Därefter tog regnet i och trettiotalet fastnavare tog skydd under Langebro. I några timmar. Slalomeventet ställdes in och istället var det sprint från Langebro till halvvägs ut på Amager. Vi tog det med ro och hann med både falafel och ölinköp på väg till mål, där även festen ägde rum.
Vi kom sent om sider fram till festen och anslöt oss till ett stort gäng nedkylda och genomblöta cyklister.
Sen spenderades eftermiddagen/kvällen med att prata hittepådanska och bonda med danskarna, vilket gick mycket bra.
Vid 21-tiden var jag så hemma i Malmö igen, då längtan efter min egna säng, torra strumpor och kallingar blev för stor.

Eftersom jag glömde kameran hemma hos Philip på lördagmorgonen blev det inte så många bilder. Tyvärr. Fast hade kameran varit med hade den väl blivit vattenskadad.

Claus kom tvåa på King of the Hill. Och vann hela FXT Rookie.


Hjälmar skulle testas.

Cyklar skulle parkeras på toaletter.

Cyklar skulle forslas hem på tåg.


1 kommentar:

  1. Jag tror att jag har kräkts på samma toalett som d2:an är parkerad.

    SvaraRadera