15 oktober, 2009

Mina cyklar, hösten 2009




Som det ligger till nu har jag 2,5 cykel. Dvs två fullt kompletta och funktionsdugliga och en som är under byggnation, så att säga.

Jag börjar med cykeln längst till höger.
Bianchi Pista D2 Super. Ganska ooriginellt kittad med Deep-V's, Sugino Messenger-vevar. Utväxlingen är nu 44/15. Vilket är rätt lagom i Malmö. Går att stå på lite men även fisköra om man vill det. Planen är att under vintern byta ut hjulen mot ett par Mavic Ellipse. Tror det kommer spara nästan 1 kg på vikten. Om jag överdriver. Jag är även sugen på en alternativ styrkombo med en lite mindre vinklad styrstam och dropbars för att kunna trotsa vintervindarna i Malmö lite mer energieffektivt.

Bakom till vänster står min Specialized Langster. En rackans lättviktare faktiskt. Just nu fungerar den här som pendlingscykel och det gör den rätt bra. Men planen är att det ska bli en polohoj av den (Diskhjul finns!). Kortare styrstam, bort med bromsen och helt ny färg. Ska testa biltemas färgborttagning på denna tänkte jag och sedan måla den i någon skön färg. Grå, svart eller vit, alltså.

Längst fram står skelettet till min framtida pendlare. Ramen är en Centurion Basic som jag (nästan) slipat bort all färg från. Ramen i sig är inte så sjukt tung, det är ju alu. Men framgaffeln är bland det sjukaste jag känt i viktväg. Den måste vara gjord av solitt stål. Men jag kommer ändå köra med den för den är lite Aero. Kan inte riktigt bestämma mig om styre. Det jag har nu, som ligger på golvet framför, är dansk-styre och ett rakt, hårt kapat mtb-styre. Det senare är jag sugen på att kitta med ett par korta barends. Men jag vet inte. Det ska ju inte bli någon rejs-hoj. Snarare en pendlare att köra rätt fort med. Den ska ju utrustas med skärmar, ett fast lås och ev. en pakethållare framtill.
Den blir denna som kommer att få ärva mina Deep-V's om det bli Ellipse-hjul till Bianchin.

Annars är jag jävligt sugen på att bygga en cross. Det ryktas att en vän över sundet har en 53 cm's crossram liggande. Men det får bli ett senare projekt.

1 kommentar:

  1. Sä där ja. Börjar bli ett litet cykel-stall. Vill också ha mavick hjul, snyggt å lätt. Har en styrstam med ordentlig dropp som kanske skulle funka på centurion, de e bara å hojta.

    SvaraRadera