13 januari, 2010

The first ever Annual Systemkatten

I lördags bar det av. Mitt andra kattarrangemang, mitt första solokattarrangemang. Upplägget relativt enkelt: Åk till fem olika Systembolag i Malmö (Värnhem, Hansa, Kronprinsen, Mobilia och Jägerso) och köp på varje ställe en styck Åkeson tetra på 2,5 dl, vitt eller rött, your choice. Kom sen tillbaka så fort som det går. Gillade man inte vin, var under 20 eller tyckte booze är trist så gick det bra att köpa en kasse på alla bolag utom Värnhem, där man istället fick bevista Hemköp och köpa läsk istället.
Vid 11.30 dök jag, som arrangör, upp vid starten. Något sent tyckte jag själv. Men jag fick stå och huttra i goda tio minuter innan Markus och Micke från Budboys dök upp. Sen trillade Jon och JP in och sen Joel, som tappert härdade ut i kylan med mig. Vid 11.50 började jag få kalla fötter, bildligt och bokstavligt. Fem pers hade dykt upp. Sista anmälan 11.45. Vid 11.59 är 12 pers samlade och vi får besked om att en försovit sig lite.
Till slut dyker sjusovaren upp och jag drar snabbt reglerna (som jag nojjat kraftigt för innan, tänk om folk tycker det är en dålig idé, tänk om någon inte dricker, tänk om någon är under 20, tänk om nån vurpar) och folk skrattar och tycker det låter toppen. Efter lite förvirring över vad en Le Mans-start är så kommer dom iväg. Alla på olika sätt. Nån bestämt åt ett håll, några mer tveksamt och vänder tillbaka och några som står och konfererar.
Jag har räknat med att vinnaren ska köra på runt 1,5 timme. Efter 59 min. dyker första man upp. Svettig men med ett fett smile.
Efter starten stod Joel och jag kvar. Förundrade över att så många dykt upp. Och jag förtjust smickrad att idén gick hem. Vi tänder marschaller, tanken på ett oljefat med en fet eld slog jag tidigt ur hågen. Vi snackar skit och jag beundrar Joels hjul som är så fina. Vi provsmakar glöggen och tar varsin kanelgiffel. Vi spår vinnare och DFL. Några vänner kikar förbi och säger hej.
Sen kommer han. Malmö Mästerskapens evige etta, Pista Malmøs starkaste(?) ben. JP. Ställer cykeln och tar emot folkets ovationer (mina och Joels applåder). Får en glögg och en giffel och berättar om rundan. Gustav har smällt med nån. Jocke tappat en vevarm. Fyra minuter senare kommer Markus och Micke och strax därpå Jon.
Ungefär 25 minuter senare har alla kommit i mål, fått en kanelgiffel och glögg. Sist i mål är Pjocke som köttar hårdast över ödetomten mittemot Debaser.
Alla är i mål. Kvitton visas. Tetravinor radas upp. Någon har köpt öl istället och undrar om det är okej. Två personer väljer att berätta att dom drog till Hansa och köpte några öl och sen till Solde för att ta en kaffe och gaffla lite. Dom tajmar ändå in det bra och kommer in på plats 8 och 9. Dom diskvalificeras.
Strax därpå står beslutet mellan att åka till en lokal bar eller dra hem till yours truly på eftermiddagsvinhäng. Det blir det senare.
11 svettiga men frusna cyklister bär upp sina hojar på loftet, dumpar sina spd-skor i min hall, lägger sina svåra budväskor i vardagsrummet och slår sig ner där det finns plats.
Eftermiddagen som följer är rolig, vinad, tobakskonsumerande, spotifiande och minnesvärd.

Resultat som följer.
1. JP
2. Markus
3. Micke
4. Jon
5. Christofer
6. Gustav
7. Ulf
8. Kalle
9. Jocke

DNF: Jens
DNF: Snarkus
DNF: Martin

DFL: Pjocke the Entertainer

Tack för att ni kom och körde så jävla hårt.








2 kommentarer:

  1. Hahha, var det den bästa bilden på mig? Mitt hår ser svaaaagt ofräscht ut... :D

    SvaraRadera
  2. jag tycker att du och mackan den coole ser riktigt hårda ut. klart det ser ofräscht ut, 1,5 timmes cykling har den effekten! ;)

    SvaraRadera