31 december, 2009

Årets plattor

För att gå lite off topic, så att säga, tänkte jag lista dom skivor som var bäst under 2009. Det är inte bara skivor som kommit det här året utan kanske även skivor som betytt mycket för mig personligen på ett eller annat vis.
Listan ska läsas utan inbördes ordning och ibland är det en länk till Spotify och ibland är det en motivering.

Mumford & Sons "Sigh no More" Den här skivan upptäcktes väldigt sent 2009. Runt den 29 december men satte sig omedelbart som ett varmt spett i hjärtat. Låtarna "The Cave" och "Dust Bowl Dance" är två oförglömliga stycken som textmässigt rätt bra summerar mitt år. Resten av låtarna är inte dåliga heller. Inte alls. Dom är skitbra. Men de två nämnda sticker ut och bränns till när man lyssnar på dom. Mumford & Sons är som en salig blandning av Neutral Milk Hotel, Bright Eyes, lite Fleet Foxes, Woven Hand och en stor jävla portion folk (som är något jag inte är speciellt förtjust i. Men detta bands svärta bara fångar mig).

Swervedriver "Mezcal Head" Upptäcktes också rätt sent under året. Men det är en gammal skiva och jag är grymt svag för den här typen av shoegazer. "Duress" är en postrockig/krautig bit som växer sig på.

• Thåström "Kärlek är för dom" och "Be-bop-a-lula hela jävla dan" Vad kan man säga? Efter Thåströms spelning på Malmöfestivalen i somras kan man inte annat än att älska honom. Jag var visserligen övertygad sen länge om Pimmes förträfflighet men den spelningen var bland det bästa jag sett.

• The Bear Quartet "89" Kommentarer överflödiga. BQ är alltid BQ. Ungefär som en sommarturné är en sommarturné. Kompromisslösa och sympatiska som alltid. Och det är klart att en ursäkt är på sin plats.

• A Place to Bury Strangers "Exploding Head" Upptäckte det här bandet genom Holy Fuck som gjorde ett gig ihop som jag hittade på youtube. Efter en lyssning på skivan var jag såld. Riktigt bra låtar: "Smile when you smile", "Keep slipping away" och "I lived my life to stand in the shadows of your heart".

Det finns många mer. Holy Fuck, Phoenix och 1900.

gott nytt år



1 kommentar: